fredag 17 januari 2014

Rikt och planhyvling av en entumsbräda.

Mina minnen av hyvling i skolslöjden är inte särskilt positiva. Jag tyckte att hyveln var tung, otymplig och svårmanövrerad. Så när vi fick den här uppgiften av Daniel, gjorde de gamla skolminnena sig påminda direkt. Därför tänkte jag att det är bäst att säkra upp och börja med en 2"bräda med en gång, den kommer nog ändå att bli en 1" bräda när jag är klar med den!
Innan jag ens startade med hyvlingen hade jag fått i uppgift av min handledare att slipa hyvelstålen på de hyvlar som var slöa eller skadade. Jag använde mig av en speciell jigg som hörde till "Tormeken", slipmaskinen. Eggvinkeln slipade jag till 27 grader, därefter fick jag bort råeggen med ett bryne. Vi hoppade över striglingen. Däremot rundade jag till hörnen något.

Enligt: Arbete i trä, del 1 kapitlet om hyvling står det att man skall stå bredbent och snett bakom arbetsstycket. Jag har stått snett bakom arbetsstycket med det ena benet framför det andra för att i mitt tycke uppnå den optimala ergonomiska ställningen.

Jag startade med att hyvla den konvexa sidan, kärnsidan. Med jämna mellanrum drog jag hyvelkanten längs med sidan för att kolla vad som skulle hyvlas bort. Jag hyvlade på och kollade med hyvelkanten, då och då. Helt plötsligt var det dags för nästa steg. Så jag vände brädan på högkant, spände fast den och började att hyvla. Även den sidan kollade jag upp, men denna gång med en vinkelhake. Den blev lika snabbt klar och jag var säker på att jag hade haft "nybörjartur". 

Till de andra två sidorna använde jag ett strykmått för att rita ut hur mycket som skulle hyvlas bort för att få brädan plan. Jag hyvlade, kollade linjerna, använde vinkelhaken och hyvlade lite till. Efter ett tag var jag varm, genomsvettig och supernöjd.

En vecka senare skulle jag hyvla till svarvämnet som vi skall ha med oss till Linköping vecka 45. Inga negativa skolminnen dök upp! Det kändes bara positivt när jag tänkte på att jag skulle hyvla ner alla de fyra "hörnen".


Jag började med att rita ut centrum på ändträet för att Daniel påpekat hur viktigt det var och också hur lätt det var att glömma. När jag fått fram formeln för att dela in sidorna i tre delar ritade jag upp dem på alla fyra sidorna. Jag satte fast den i hyvelbänken med en slät sida upp och började hyvla...på skrå. Det kändes direkt att det var något som var fel. Johan, min handledare kom och lossade brädan och vinklade sedan upp den med ett "hörn" uppåt. Därefter gick det som en dans och kostade mig bara en smula svett.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar