onsdag 15 januari 2014

Hur man täljer en "onöda".

Här kommer ytterligare en övning i att tälja. Jag tänker inte publicera några bilder på dessa alster då detta skulle kunna få er fantasi att skena;-) Tänk er någon form av dekorerade kvastskaft...ungefär. 

Förmodligen så har jag täljt när jag var liten, men det är inget jag minns i så fall. Daniel visade oss tre "grundhandgrepp" och vi fick varsin färsk pinne i lind att prova handgreppen på. De första dragen med kniven var försiktiga och jag vågade inte ta i.

På min första "onöda" jobbade jag långsamt och osäkert med korta täljrörelser. Virket var "vresigt" med flera kvistar. För att få bort kvistar och material runt om dem satte jag tummen mot knivbladet och sköt på. Det gick inget vidare trots att jag vände och vred på pinnen för att utröna var nästa bit skulle täljas bort. Under Daniels lektion hann jag inte ens med att tälja bort kanterna...

Väl hemma blev "onödan" liggande... den torkade och blev om möjligt ännu vresigare att tälja i. När jag till slut gav mig i kast med den fortsatte jag att tälja som en "mes". Jag var helt enkelt rädd för att slinta med kniven. Daniel berättade att knivens rörelse skall ha start och stopp. Om man alltid kommer ihåg det så skall man inte behöva skära sig.

Till slut hade jag lyckats tälja bort så pass mycket material att "onödan" blev rund som ett kvastskaft. Men jag hade fortfarande inte vågat ta i med kniven...

När "onöda" nummer 2 skulle göras bestämde jag mig för att prova i rått material igen eftersom jag tyckte att jag ändå täljt större delen av nummer 1 efter att den torkat. Det som fanns närmast till hands var en Cypress. Virket i den var mycket hårdare än torr lind! Fegt började jag skala av barken... där någonstans bestämde jag mig för att jag måste våga träna på att tälja med långa tag. Då, släppte "mesen" sitt grepp om mig och det blev riktigt kul att tälja. Glömsk av tid och rum, täljde jag på och blev till slut sittande med en liten klen och tunn pinne... Det fanns inte mycket utrymme att göra något "finlir" på den.

Jag har tränat på grunderna i täljning och tycker nu att jag har fått en ökad förståelse för skillnaderna med rått och torrt material samt att det varierar från träslag till träslag, men även att olika ämnen i samma träslag kan bete sig olika beroende på växtbetingelser och annat.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar