fredag 17 januari 2014

Metalluppgift-bygg.

Startade som brukligt är med att göra några skisser.
Tycker bäst om 0,5 x 0,5 mm rutat papper när jag skissar. Akvarellpapper känns för fint, det skall ju inte bli något konstverk, bara en ritning som stöd för kommande arbete. 

Däremot behöver jag träna mig mer på hur man skissar och gärna med måttangivelser. Bäst förstår jag när jag bygger modellen i papper.

Jag har använt en färdig mall av ett utstansat fönster i papper som jag byggt vidare på.
Eftersom uppgiften var på temat bygg tyckte jag att ett fönster kunde vara en detalj på ett hus-"bygge". Från början var mina planer med fönsterbygget/teljushållaren storslagna. Jag skulle ha fönsterluckor med gångjärn, fastlödade i fönsterkarmarna för att dölja baksidan på skapelsen. Den skulle gå att både hänga på väggen eller stå på ett bord. Jag skulle göra den lika fin på baksidan som på framsidan, inga bockade kanter skulle få synas...


Det fanns helt enkelt ingen tid att ta av till ett så stort arbete. Med facit i hand, är jag glad att tiden satte stopp för mina dåraktiga planer. Det skulle behövts en expert på bleckplåtsarbeten för att gå i land med min tänkta kreation och någon sådan är jag ännu inte ;-)

Jag klippte ut modellen i papper och använde återförslutningsbart lim för att kunna ändra om det behövdes... och det gjorde det. Jag upptäckte bland annat när jag byggde i papper att den färdiga teljushållaren i bleckplåt skulle behöva bockas så att den lutade något inåt.
På bleckplåten lade jag ut de olika pappersmallarna och ritsade utefter kanterna. Nu har jag gjort det och lärt mig att på plåt/metall fungerar det dåligt med mallar om mallarna ändå bara har räta vinklar. Det hade fungerat bättre, tror jag, att mäta ut med metallinjalen och dra strecken med hjälp av den. Att klippa ut bitarna med guldsmedssaxen fungerade däremot riktigt bra och jag blev ganska säker på att klippa utefter linjerna.

I själva fönstret borrade jag hål får att komma åt att klippa ner till hörnen. För att kunna bocka till kanterna där på ett snyggt sätt, fäste jag metallstycket mellan två raka brädbitar som sedan fästes i hyvelbänken. Med en plasthammare slog jag ner bleckplåtskanterna mot brädkanten. Svårt att komma åt på ett bra sätt och några kanter blev sneda eftersom jag inte varit uppmärksam nog på hörnen. Jag bockade även kanterna på själva teljushållaren, men denna gång med den trasiga bocken.

Så var det dags att löda de uppbockade kanterna på teljushållaren. Med en liten metalltving försökte jag trycka ihop den ena plåten så att den skulle ligga plant på den andra. När jag var nöjd med det så gällde det att vinkla upp själva arbetet så att inte lödtennet skulle rinna av. Många blev försöken och till slut gav jag upp för om plåtarna låg bra mot varandra så ändrades förutsättningarna så fort jag skulle lägga arbetet i rätt position för lödningen och vice versa.
Mitt tålamod började tryta när jag hade försökt värma plåten med lödkolven och inget hände trots att det var riktigt hett. Jag hade behövt ha en tredje och fjärde hand... En hand som med en tång höll arbetet på plats, en hand som med en tång tryckte fast plåtarna mot varandra, en hand som höll i lödtennet, en hand som höll i lödkolven och värmde upp plåten... och en femte hand som kunde byta med den hand som höll i lödkolven när den började få kramp av att hålla sig stilla i samma ställning så länge... Nej, löda kräver mer träning känner jag.

När jag kämpat på och fått alla fyra hörnen fastlödda såg det inte snyggt ut. Lödtennet skall liksom smälta ner och lägga sig i skarvarna, ekar min handledares ord i mitt huvud. Mycket av lödtennet hade smält ner och lagt sig på alla andra ställen, runt omkring skarvarna istället. Jag närmast skamsen greppar en metallfil och vill på det sättet dölja skavankerna. Metall är inte förlåtande som papper, tyg eller trä. Har man gjort ett misstag så syns det så himla tydligt. En ful lödning kan inte döljas på samma sätt som en ful söm kan repas upp och göras om och ingen får någonsin veta. Kan inte låta bli att undra om jag och metall skall kunna samarbeta bättre i framtiden. Hur skall man kunna arbeta som trä- och metallslöjdslärare om man inte kan samsas med metall? Kan jag lära mig att tycka om den fast den luktar illa och inte låter sig tämjas?
Filen ja, det undrade jag ju så klart över varför den såg ut på så många olika sätt. Hur skall man kunna välja rätt? Jag skulle ju bara fila bort lite lödtenn som hamnat på fel ställen, vilken fil var lämpligast för det ändamålet? Kikade i  "bibeln" eller Arbeta i metall (1992) på filar. Där stod som vanligt en massa fakta i ämnet. Det är till och med betydelsefullt i vilket material man tillverkat filen, bäst är låglegerat verktygsstål med kolhalten 1,3% och med en kromhalt på 0,3%. Hur man tandat den, formen, längden och vad man skall ha den till har så klart också betydelse, men på vilket sätt förstod jag inte, inte enbart genom läsning i: Arbete i metall. Jag behöver läsa om samma saker gång på gång och varva det med praktiskt arbete, då sätter det sig till slut som ett minne i handen/ögat och inte enbart i hjärnan.  Slutligen använde jag lite smärjelduk för att dölja skavankerna från filen...

Jag har blivit mer intresserad av hållbar utveckling och återbruk i ämnet slöjd, den senaste tiden när jag i en papperskorg fick se en massa "utvikta" koppargem.
De plockade jag upp direkt. De skulle lödas fast på min blomsterlåda till teljushållaren. Just den delen med hur blomsterlådan skulle hänga i fönstret, hade jag ännu inte klurat ut någon bra lösning på. Lösningen fann jag i papperskorgen.

Det känns som om jag ibland fastnar i min egen vinkelvolt... Jag är så inställd på en fantastisk slutprodukt och det skymmer sikten för mig när jag borde fokusera mer på processen. Att tvingas skriva om och reflektera över arbetetsuppgifterna vi gör, har därför gett mig det där lilla extra som gjort att vissa lösa ändar har kunnat knytas ihop. Jag har fått en djupare förståelse av det jag gör.

I Samhället och kunskapssynen, Liedman (2001)  står det: "Sättet att se på kunskap och hur kunskap inhämtas har följt samma mönster sedan antiken och styr fortfarande tänkandet kring olika skolformer och deras organisation där de teoretiska ämnena prioriteras före de praktiska."  Säljö (2000) "menar att antaganden om lärandets struktur byggs in i skolan som verksamhet, i skolans utrustning, i sättet att bygga skollokaler, i läroböcker och i sättet att pröva kunskaper."

Här kommer min helt ovetenskapliga fundering kring dessa antaganden. Hur blir det om man vänder på kuttingen? Om vi låter de praktiska ämnena få störst utrymme till förmån för de teoretiska, hur skulle vi inhämta kunskap då? Kanske på samma sätt som nu men med utgångspunkt i vår vardag förhoppningsvis. Jag vill att kunskap och kunskapsinhämtning skall utgå från vad vi i vardagen stöter på för problem. Om man startar i det praktiska och bygger på med teori och forskning känns det åtminstone som om jag, har lättare att förstå och fördjupa mina kunskaper. Jag behöver som jag skrev tidigare, varva praktik och teori. Det ena utesluter inte det andra.

När jag började den här utbildningen var jag en stor motståndare till att eleverna skulle skriva loggböcker, reflektera över sitt eget lärande eftersom det tar tid från den praktiska undervisningen. Fördjupad kunskap kräver reflektion och den måste ju få ta sin tid. Nu vacklar jag...

Tillbaka till metalluppgiften... Efter lödning, filning och lite smärjelduk, tyckte jag fortfarande att teljushållaren såg bedrövlig ut. Den skulle i alla fall inte få en hedersplats hemma hos mig, såvida den inte snyggades till lite. Får man måla över alla fula lödningar? Nej, förmodligen inte, eftersom man då skulle få svårt att se min process. Men om jag använder semitransperent färg då? 

Uppgiften med att göra en blomma av plåtspillet kändes inte riktigt bekväm. Hur gör jag för att genomföra uppgiften på det sätt den är tänkt men samtidigt slippa misslyckas?

 Donald A Schön (1987) Educating the Reflective Practitioner: Den paradox som ligger i lärandet av en helt ny kompetens är denna: att en student inte från början kan förstå vad han behöver lära sig, det kan han förstå endast genom att lära sig själv, och lära sig själv kan han endast genom att börja göra det han ännu inte förstår.

Ok, jag måste inte förstå varför, hur osv, jag måste bara släppa prestigen och ge mig hän i processen, våga misslyckas och se vart det bär. Jag måste medvetet jobba på att bli stolt över min process och inte bara över produkten...

Så efter att ha pratat igenom detta dilemma med Johan, beslöt jag mig för att strunta i slutprodukten ;-) Jag har kommit en bit på väg med att bocka metall och mjuklöda. Då får det synas i min produkt att det är så här långt mina kunskaper och färdigheter tagit mig. Därför blev det ingenting av med varken den gemförsedda blomsterlådan, 2 teljushållare eller gångjärnsförsedda fönsterluckor. Slutprodukten ser ut som skrutt men jag försöker ändå vara nöjd över resultatet.

Den präglade kopparfolien lödde jag fast på teljushållaren.






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar