söndag 19 januari 2014

Materialuppgift.

Det här var en uppgift i min smak! Redan vid Ulf Härdners presentation av uppgiften visste jag exakt vad jag skulle göra. Det skulle bli ett "självrättande" pussel á la Maria Montessoris pedagogik.

Jag startade med att göra en skiss och en ritning där jag skrivit in måtten på ramen för pusslet. Lite tankemöda eftersom jag utgick från att ett laminerat A4 papper skulle kunna skjutas in under ramen. Därefter ritade jag ut måtten på en MDF-skiva (medium density fibreboard) och sågade ut den på bandsågen.
Hittade några furulister som var ca16 mm breda. Dela dem på längden med bandsågen, tyckte Johan, min handledare. Hade dagen innan haft en incident när jag skulle såga en puck... Kände mig därför inte särskilt morsk inför uppgiften...

Johan plockade därför fram en rundstav och lite andra träbitar och instruerade mig hur man skulle använda anhållet och hur man skulle såga på frihand. Istället för att såga lister till pusslet blev det mer handgriplig träning för att komma över rädslan för bandsågen.
Det hela avslutades med att jag delade listerna med bandsågen! Hyser fortfarande en överdriven respekt/rädsla för bandsågen.

Måttade på MDF-skivan ut hur långa listerna skulle vara och sågade av dem med en japansåg. Jag måste bli bättre på att mäta "på riktigt", att använda stållinjalen, måttstocken, vinkelhaken... Det blev inte perfekt måttanpassade lister precis. Jag tror alltid att jag sparar tid om jag inte går en extra sväng för att hämta ett mätverktyg... men, i slutändan blev det så klart tvärt om. Jag fick spackla, där det blivit för uppenbart att jag "fuskat". Det tog ju så klart mer tid än om jag hämtat en linjal!

Efter att jag limmat på listerna, spacklat och slipat, målade jag hela ramen med en vattenbaserad hobbyfärg.

Pusselbitarna skulle vara ca 95x95 mm i olika träslag. På vår skola används mest furu, så klart eftersom det är mest ekonomiskt. Vi hade också 7 mm kryssfaner i björk. Vi hade ingen lind, ek eller bok. Allt tar så mycket längre tid än jag räknat med.
Att få hem virke som man beställt tar flera dagar. Hoppas att jag med stigande erfarenhet kommer att kunna planera mitt arbete på ett bättre sätt. Jag skulle så klart ha börjat med att beställa material och jobbat med det jag hade under tiden.

Sågade med hjälp av min kompis, bandsågen ut 6 bitar ur vardera ek, lind, bok, en, björkfaner och furufaner. Använde vinkelhaken, minsann och ritade en linje vid 95 mm som jag slipade ner till, på slipmaskinen. Gjorde så på alla sidor och alla bitar. Slipade sedan alla bitar för hand med ett fint slippapper.

Med hjälp av datorn skrev jag rubriker och texter. Jag skar ut alla bilder, texter och rubriker och fäste dem på respektive träprov. Bilderna har jag "lånat" från "Den virtuella floran" och Anna-Lena Anderberg är fotografen.

Jag använde datorn på samma sätt till metallproverna och limmade fast text och rubrik på små askar. I askarna lade jag prover av metall som jag klippt till med hjälp av metallsaxen. I en del askar lade jag även ner något vardags föremål tillverkat av just den metallen.
 Jag skrev ut flera dokument jag gjort i Word, från datorn och laminerade dessa A4 papper att lägga i ramen för pusslet.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar