Har inte
tagit mig tid att "drömma" om hur jag vill att det pedagogiska
slöjdrummet skall gestalta sig...
Kanske, kan
det vara en fördel om all praktisk/estetisk verksamhet på en skola ligger
samlat, rent fysiskt. Rymliga lokaler med direkt ljusinsläpp från många och
stora fönster. Med hyllor framför fönstren kan de användas för att ställa ut
elevernas alster.
Bra och
noggrann städning av lokalerna skulle göra dem mer hälsosamma. Det skulle
säkert påverka den skapande förmågan hos eleverna också, om lokalerna var rena,
ljusa och lätta att arbeta i.
Om idrott-,
hem och konsumentkunskap-, bild-, musik- och slöjdsalar ligger samlat kan den
pedagogiska verksamheten dra fördel av det. Ämnet kan heta, praktisk/estetisk
verksamhet och bygga på samarbete mellan de olika verksamheterna. Eleverna kan
vandra mellan salarna beroende på vad de har för uppgifter.
I det gröna
häftet anser Bernt Gustavsson, Kunskap i det praktiska (2004) att utveckling
innebär att det är kombinationen av praktik och teori som ger oss det språk och de begrepp vi
behöver för den kunskap som används " i det praktiska".
Bernt
Gustavsson har även skrivit en bok som heter Kunskapsfilosofi (2000). I den
boken försöker han att reda lite i vad kunskap är. Han delar in kunskap på tre
olika sätt: episteme som är teoretisk- vetenskaplig kunskap, techne
som är praktisk- produktiv kunskap, och fronesis som är kunskap som
praktisk klokhet. I skolslöjden kommer eleven i kontakt med alla dessa olika
sorters kunskaper. Men det är nog fronesis som gör att de flesta elever
längtar till slöjdlektionerna.
Bernt
Gustavsson anser att ingen kunskap är bättre eller sämre än någon annan.
Kunskap handlar om att göra rätt sak, vid rätt tillfälle, på rätt sätt. Han
anser även att tyst bakgrundskunskap är en förutsättning för ny kunskap. Mycket
av bakgrundskunskapen bärs av traditioner och överförs från en generation till
en annan. Det är här som de goda pedagogerna kommer in, anser jag. De skall
finnas där för eleven som handledare och förmedlare av traditioner i dess vida
bemärkelse. Många och kompetenta pedagoger som samarbetar kring eleverna ökar
chanserna för att eleverna skall bli "goda samhällsmedborgare".
I Bernt
Gustavssons Kunskapsfilosofi tar han upp betydelsen av fronesis som svar
på frågor om meningen, syftet och ändamålet med olika verksamheter. Som jag
tolkar det betyder det att, för att skapa "goda samhällsmedborgare"
behövs de praktisk/estetiska ämnena för att vi som människor även på det
själsliga, andliga och psykologiska planet skall må bra.
Vidare
anser jag att pedagogerna skall ha mer tid för vetenskaplig forskning, fortbildning
och planering. Med ena foten tryggt förankrad i skolverksamheten kan
vetenskaplig forskning bedrivas i verkligheten och inte enbart på universiteten.
Om jag
drömmer vidare skulle det inte sättas betyg i ämnet, "praktisk/estetisk
verksamhet". Enligt Susanne Björkdahl Ordell och Kristin Boström i Slöjda
för livet (2008), kapitel 8, Slöjdcirkus- ett tält för lärande, så är barn måttligt
intresserade av sinkade kisthörn och landskapssöm på dukar i museernas montrar.
Barn är intresserade av att leka, använda sin kropp, ta ut rörelserna,
övervinna sig själva, växa och bli mer kompetenta. Jag anser att sådant sätter
man inte betyg på. Kanske inte ens omdömen... Vem är jag att döma hur någon
annan upplever och införlivar slöjden i sitt liv?
I
kommentarmaterial till kursplanen i slöjd (2011) står det: Enligt läroplanen
måste skolans arbete inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och
skapa ett lärande där de olika formerna balanseras och blir till en helhet.
Detta innebär att en specifik kunskapsform inte kan kopplas samman med ett
visst betygssteg. Just dessa ord tycker jag gör det omöjligt att bedöma en
elevs prestationer, upplevelser eller kunskaper i slöjd. Däremot är jag överens
med Skolverket när det gäller ambitionerna.
Jag har
läst, Ett oändligt äventyr av Sven-Erik Liedman (2002). I den boken skriver han
att datorn är en teknisk och litterär produkt och att vi människor är en
naturlig produkt. Han undrar om datorn någonsin kommer att tillskrivas
mänskliga egenskaper så som att " kunna citera", exempelvis. För att
en elev skall kunna använda datorn i undervisningen behöver inte datorn kunna
ta en annan människas perspektiv, "kunna citera". Det räcker gott och
väl med att den visar instruktionsfilmer, bilder, texter och att man kan söka
information samt skriva och spara dokument.
I slöjda
för livet (2008) kapitel 10, Informationsteknik- ett redskap i slöjden av Inger
Degerfält och Mia Porko-Hudd kan man läsa " Att få se på någon annans
händer när han eller hon genomför en slöjdverksamhet, höra en förklaring på hur
man ska göra och sedan själv under handledning få genomföra verksamheten är ett
mycket bättre sätt att lära sig".
Precis sådär föreställer jag mig att man kan använda multimedia. Eleven
söker på nätet efter den information han eller hon är i behov av och blir på så
sätt mindre beroende av direkt hjälp från en pedagog. De äldre eleverna kan
göra egna instruktionsfilmer till de yngre.
Eleverna i
min vision har nog varsin dator eller I-pad och kan på dessa, förutom att söka
fakta också dokumentera och reflektera kring sin slöjdutveckling.
Sist men
inte minst: Mallar, plagiat och efterapningar är OK i min vision!
Jag har
under några år tillverkat kort. På nätet finns massor av instruktionsvideos,
bilder, bloggar osv. Dem har jag använt mig av och i de flesta fall kopierat
rakt av för att lära mig olika tekniker, material vokabulär osv. När jag
behärskar tekniken är jag redo att börja mitt eget skapande från den nya
plattform jag befinner mig på.
Nu tror jag
inte att jag på något sätt är unik. Övervägande delen av mina elever fungerar
likadant, åtminstone i min "vision". De vill inte börja "skapa" innan de
är trygga med tekniken, verktyget eller materialet. Fritt skapande blommar som
vackrast när man är förtrogen med det man gör.
Jag vill
att mina elever skall slöjda även efter avslutad grundskola. När de en vacker
dag upptäcker att det kliar i fingrarna på att få jobba med händerna, skall
inte upplevelser från skoltiden stå ivägen. Det måste väl ändå vara ett av de
viktigare målen med slöjdundervisningen att lilla Lisa av egen fri vilja, vid
mogen ålder, plockar fram symaskinen. Just för att minnena från skoltiden inte
står ivägen. Just för att ingen välmenande slöjdlärare påpekat vikten av att
"skapa" något eget att lägga under pressarfoten.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar