söndag 24 maj 2015

Svep.

Snart börjar jag tro på att jag skall bli trä- och metallslöjdslärare! Det här projektet har jag klarat av att ro iland alldeles själv :-) Jag har till och med gjort formen till själva svepet, själv!
Nej, riktigt själv har jag ju så klart inte gjort det... Leif Blomqvist från Youtube, har fått hjälpa mig. Men med bara hans filmer och lite litteratur har jag faktiskt lyckats åstadkomma ett kakfat i svepteknik.
Här hittar du till de filmer jag tittat på och som jag kan rekommendera:

Att förbereda material, forma och böja.

Att göra ett svepfat.

Att göra en svepask.


Som Leif brukar säga: Häng med så skall jag visa hur man gör :-)

Formen ritade jag ut på ett papper som jag klippte ut och ritade upp på den stora hoplimmade kloss i spånskivespill jag förberett. Sågade ut formen i bandsågen och slipade den på slipskivan. På en aluminiumplåt ritade jag ut det som skulle bli "mothållet/fästet" för svepet/faneret. Eftersom jag inte brydde mig om utseendet utan bara funktionen på formen använde jag en stålrits att markera linjer och borrhål med.
Jag borrade, klippte och bockade till aluminumbiten så att den skulle passa i det utsågade spåret på formen. Med skruvdragaren skruvade jag i en skruv på vardera sida om formen så att aluminiumbiten skulle sitta stadigt. Jag till och med borrade med en något större bor i samma hål men inte helt igenom , för arr försänka skruven. På bilden nedan syns det hur jag gjort.
Trots att min form blev sååå fin och lyckad hade den en uppenbar brist. Hade skriver jag, för bristen är åtgärdad nu. Jag slet som ett djur med att "svepa" det fuktade faneret runt formen och fästa det med klossar och tvingar. Jag hade behövt minst 3 par händer... eller så hade det underlättat om jag hade satt fast formen i hyvelbänken. Men, för det hade det behövts en fastskruvad kloss undertill på formen. Den hade jag missat att sätta dit. Vaknade faktiskt mitt i natten av att jag insåg att det var däri problemet låg.

Trots att jag redan här såg att formen inte var jämn, fortsatte jag oförtrutet att arbeta vidare med kakfatet.

Efter en föreläsning i ämnet träkärl i svepteknik av Mats Sjöberg fick vi studenter ett utdrag av hur några svepändar kunde se ut.
I häftet hittade jag en ände som jag tyckte var snygg. Jag sågade ut, slipade och limmade den. Anledningen till att jag slipade denna del först och inte hela kakfatet på en gång var att jag annars inte skulle komma åt att slipa änden efter att den blivit limmad. Åtminstone inte på ett tillfredsställande sätt.  Jag hade ritat ut en mall i papper som jag förde över till formen efter att jag limmat ihop den. Denna form skulle jag såga ut med kontursåg/figursåg/lövsåg. Spelar ingen roll vad man kallar den attans sågen. Den är hopplöst otymplig och svårbemästrad. Det hjälper inte heller att använda en sågbräda eller en filklämma att sätta fast arbetet i. Känns som rena stenåldern... finns det verkligen ingen annan lösning?

Mera raspande, filande och slipande. Jag upptäckte att de "blåsor" i trät/faneret som uppkommit under all slipning inte gick att slipa bort. Trät/faneret hade också blivit vågformat på sina ställen. Jag funderade på varför dessa sprickor och vågformer alls fanns där. Jag har kommit fram till att det förmodligen har med basningen av trät/faneret att göra. Eller som i mitt fall, avsaknaden av basning. När man basar trä/faner ångar man ämnet för att mjuka upp ligninet i trät/faneret. En svepning/böjning av trät/faneret går då smidigare med färre sprickor och mindre stress.
Så hade det blivit dags att sy med rot. Även denna gång fick jag hjälp av Mats Sjöbergs medskickade lilla häfte. Tror att det är ett utdrag ur en gammal bok med titeln: Träkärl i svepteknik. Bestämde mig för att använda ett slags kedjestygn. Hade gruvat mig för just detta moment. Det hade jag inte behövt. Det gick supersmidigt :-) Med skruvdragaren borrade jag hål med ett tremillimeters borr varje centimeter längs mitten på änden och följande den utsågade kanten. Kom till och med ihåg att slipa riktigt fint över hålen eftersom jag ju inte skulle komma åt där när sömmen väl fanns på plats. Roten jag skulle sy med hade legat i vatten riktigt länge och var mjuk och följsam. Det var både lätt och roligt. Nästa gång skall jag dock se till att jag har beställt hem rot och inte bara ta för givet att det finns. Hade tur ändå som hittade en liten rest på nedersta hyllan i skåpet. Fick skarva den på två ställen och det är ju bättre om man kan slippa...
Botten ritade jag först ut med hjälp av min pappersmall. Jag ville ju att kakfatet skulle bli lite mer jämnt i formerna och tänkte att det kanske går att "tvinga" ner botten så ger nog sargen med sig... eller inte!!! Jag sågade ut botten i plywood och försökte verkligen att "tvinga" sargen på plats över en botten som hade en helt annan form ;-) Efter att jag insett att jag förlorat slaget mot kakfatet, daskade jag ner kakfatet på ytterligare en bit plywood, ritade sågade slipade och gullade... och voilà! Där satt den, på första försöket! Som gjuten. Jag hade inte behövt att sätta dit de små nararna längs kanten på botten, men det skulle bli så fint om jag gjorde det... och det blev det! Borrade små hål såååå  försiktigt och trädde i små bitar av tre millimeters rotting i hålen. Glömde inte att limma lite i hålen heller, minsann. Rottingen krävde nästan ingen arbetsinsats alls för att slipas ned. Massor av rå och kokt linolja som ytbehandling. Ännu ett svep med fint slippapper och kakfatet blev klart lagom till jul och de sju sorters kakorna som skall bakas...
Jag är såld på svep! Detta är definitivt något som jag skall göra med mina elever på högstadiet. Men innan dess skall jag bygga en basningslåda efter Leif Blomqvists instruktionsfilm: Basningslåda https://www.youtube.com/watch?v=JdkfBJ2aN2U


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar