Här kommer uppgiften: Du
fördjupar dig i den valda epokens stiltypiska drag som du redogör för i en
skriftlig sammanfattning, gärna med bilder som illustrationer. Välj vad du vill
använda som inspirationsmaterial och motivera dina val. i ditt
idéutvecklingsarbete skall du lägga till ett personligt uttryck och en nutida
tolkning. Din lösning av uppgiften skall du alltså ta utgångspunkt i en
stilepok och samtidigt präglas av dig och av 2014! Minst en av de i kursen
genomgångna konstruktionsteknikerna (bladning, slitsning mm) skall användas i
din ramkonstruktion. Föremålet skall målas, helt eller delvis, med några av de
traditionella teknikerna som behandlas i kursen.
...och som vanligt började
jag i "fel" ände. Jag såg en åttakantig ram framför mig... till
vilken stilepok kan jag koppla den då? Till alla stilepoker visade det sig.
Den åttakantiga formen har
inte varit särskilt gångbar genom historien. Den har använts mycket sparsamt
och i möbeldesign återfinns den nästan bara som "rökbord".
Efter mycket letande i stilhistoriska
böcker har jag kommit fram till att stilen nog är renässans. Även om de flesta
åttakantiga bord jag hittat, tillverkades
på 1800-talet, bar de typiska drag från renässansen. Mycket intarsia och valnöt.
Svarvade ben hör också till.
Renässansen började i Italien
(Florens) på 1400-talet. Man talar om ungrenässans, högrenässans och
senrenässans. Renässansen innebar en stor förnyelse/pånyttfödelse av konsten och
påverkade utvecklingen fram till 1800-talet.
Möbeltyperna var
huvudsakligen desamma som under gotiken, men de präglades av den nya stilen i
ornamenten. Enligt äldre sed kunde en drapering vara målad på nedre delen av
väggarna. I renässansslotten brukade däremot träpaneler sättas upp i manshöjd.
dessa var indelade i fält genom ramverk. Fälten kunde vara målade i tidens stil
eller så fanns intarsia i fälten. Fönstren var indelade i små rutor som oftast
var blyinfattade. Men, ibland var fönsterrutorna målade. Taken var ofta
indelade i skulpterade småfält eller så var även dessa målade. Bärande bjälkar
var synliga.
I Italien fick
renässansmöblerna en rik utformning, särskilt kistor och stolar. De pryddes
ofta med intarsia av olika träslag. Även elfenben och pärlemor kunde användas
för detta. Det var också nu som man började med fast klädsel på stolar. I
Norden däremot fortsatte bruket av väggfasta bänkar ett tag till. Kistorna designades med flata lock så att man
kunde sitta på dem. Så småningom blev skåp alltmer vanliga. Skåpen var ofta
arkitektoniskt uppbyggda med kolonner eller pilastrar. under nyare tid började
man med bord som hade fyra ben.
De höga officerarna som
hemkom från krigen uppförde nu ståtliga hus i sten och tegel här hemma i
Sverige. Förutom bostäderna var kyrkorna föremål för tidens konstnärliga
intresse. I herremans hemmen blev de skulpterade skåpen allt vanligare. De
holländska skåpmakarna arbetade mer än tyskarna med släta ytor som bearbetades
med hyvel. Materialet var gärna ek vid denna tidsepok. Holländarna hade en förkärlek för mörkare
träslag som ebenholts och använde det i de så kallade kabinettskåpen. Skåpen
var ofta försedda med intarsia och hade många smålådor. Svarvning var en viktig
tillverkningsmetod för fina möbler. Benen på bord, skåp och delar av stolsben
svarvades gärna. Bord och skåp försågs med kulfötter.
Jag har valt att göra min ram
i vanlig furu. Att följa de stiltypiska dragen från renässansens skulle
innebära ett val av någon form av ädelträ, som valnöt eller ebenholts, vilket
förmodligen skulle få tråkiga följder.
Jag har följt instruktionerna
i uppgiften om att använda mig av en konstruktionsteknik, bladning med fals.
Mycket slipning blev det...
Ytbehandlingen är inte heller
den tidstypisk då jag har målat min ram med egen tillverkad äggoljetempera.
Emulsionen bröt jag med zinkvitt och obränd umbra. Jag trodde att
äggoljetempera skulle vara en ytbehandling som jag skulle kunna tycka om. Det
gör jag inte. Den är inte lätt att stryka ut på trät, den torkar ojämnt och är
kladdig alldeles för länge.
Så här blev ramen när jag
tagit den från renässansen och in i år 2014. Det personliga uttrycket tror jag
experterna i Linköping anser vara som vanligt - för mycket av pysselkaraktär
och för lite av slöjdkaraktär. Men, den här gången bad de speciellt om att jag
skulle lägga till ett personligt uttryck... och voilá! Då blev det så här.
Jag har till och med
tillverkat upphängningen med repslagningsteknik. Den löstagbara akrylplasten
ger mig möjlighet att använda ramen året om. Med vackra höstlöv, sand, snäckor
eller annat kan jag förändra uttrycket på ramen så att det passar års- eller
högtider.
Jag är nöjd!
Litteraturen jag tittat i för
att hitta inspiration är:
Stilhistoria, Gertrud
Grenander Nyberg, Skolöverstyrelsen, 1989
Stilhistoria, Lagerqvist och
Söderberg, Bonnier, 1959
På nätet har jag hittat
bilderna på de åttakantiga borden.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar