Förutsättningarna för de
elever jag studerat/undersökt är följande: det är blandade grupper som består
av mellan 14 och 16 elever i år 7.
Jag har studerat hur eleverna
har inspirerats och entusiasmerats vid introduktionen av att bygga en pall.
Det verkar vara en tradition
på den här skolan, att låta eleverna i år 7 bygga varsin pall i slöjden. För några
elever verkade denna uppgift tillräckligt inspirerande. Eleverna hade sett fram
emot att få göra dessa pallar som de sett att föregående 7:or gjort. De har
fått kika på de andra elevernas pallar och de har fått veta att de yngre
eleverna skall använda dem att sitta på vid sina samlingar. Efter ca ett år får
de ta hem sina pallar om de vill.
Min mentor, Johan Bergdahl,
berättar att han brukar använda sig av flera olika ingångar/introduktioner av
slöjdarbete för elever. Han poängterar dock att all introduktion till
slöjdarbete alltid baseras på det centrala innehållet i Lgr11. Allt arbete är
kopplat till kursplanerna. Den Lokala Pedagogiska Planeringen följer parallellt
med arbetet och kursplanerna.
Johan berättar vidare att det
är viktigt att sälja in idén till uppgiften eleverna skall göra. Han lägger ner
mycket planering och tid på introduktionen för att eleverna skall köpa hans
koncept.
Ibland visar han eleverna
bilder, bildspel eller filmer för att inspirera dem. Andra gånger kan han visa
föremål eller färdiga produkter. Han kan ibland introducera eleverna för en speciell teknik
som de skall arbeta med. Då visar han tekniken för dem. Det kan till exempel vara
hur man figursågar. Vad kan ni själva hitta på att göra där ni använder den här
tekniken? Vid andra tillfällen har han använt sig av ett speciellt tema, exempelvis:
förvaring.
Det sista exemplet på hur
Johan inspirerar sina elever är nog min favorit. Då berättar han en historia
eller saga.
Pelle bor i Göteborg och är
sjuk. Kompisen Kalle vill muntra upp honom genom att skicka en present.
Presenten skall skickas med buss och Kalle vill att Pelle skall förstå direkt när
han öppnar presenten att den är ifrån honom. Bussbolaget fraktar inga paket
större än... eller mindre än... Presenten skall ha ett personligt uttryck som
visar att den är gjord av Kalle. Kalle gillar Iron Maiden och skulle kunna
använda sig av det för att få Pelle att förstå vem som skickat presenten. Vad
skulle du välja att göra för en present till "Pelle"?
Johan berättar för mig att
han tycker att det är viktigt att ha många olika saker som eleverna kan
välja på när de skall arbeta med sina slöjdalster. Det räcker inte att bara ha
en storlek på exempelvis trähjul. Hellre då att man kanske har färre saker av
varje sort. Att en ha en stor variation av saker som man kan välja på är
viktigt om man vill inspirera och entusiasmera elever för slöjd. Att verktygen
är av god kvalitet och inte trasiga eller slöa betyder också mycket för att
eleverna skall kunna behålla sin entusiasm och sitt intresse för den uppgift de
fått.
Själv tror jag att Johan som
person, är en stor källa till inspiration och entusiasm särkilt bland
grabbarna, bara genom att vara den han är. Han är en machokille i positiv
bemärkelse, med glimten i ögat och nära till skratt. Precis vad våra ungdomar
idag behöver, en vardagshjälte att se upp till.
Här kommer nu mina egna
drömmar om hur jag vill inspirera, entusiasmera och introducera slöjdidéer för
eleverna:
På vår skola börjar eleverna
med slöjd i år 3. Jag vill starta med år 2 och kalla det för
slöjdförberedelser. Jag skulle så klart samarbeta med textilslöjden och bilden.
Vi skulle ha dessa lektioner tillsammans och vi skulle vara ute i naturen så
ofta det gick. Vi skulle göra en massa roliga övningar med eleverna där de på
ett lekfullt sätt fick bekanta sig med olika verktyg och material.
För år 3 till år 6 skulle jag
engagera den lokala Scoutrörelsen och försöka upprätta ett samarbete med dem
där vi kunde använde naturen som slöjdsal. Naturen kunde även bistå med verktyg
och material. Även här skulle jag ta hjälp av kollegan i textilslöjd. Jag har
som klasslärare samarbetat med Scouterna på vår ort och vet att de har massor
av idéer och kunskaper i slöjd som jag skulle vilja använda mig av nu som
slöjdlärare.
Jag har förmånen att arbeta
och bo i en samhälle med många och stora textilfabriker, ett textilmuseum och
en textilhögskola. På dessa ställen finns massor av inspiration och tradition
som jag skulle kunna söka samarbete med inför olika teman och projekt i år 7
till år 9. Vi har även en del finsnickerier (www.manstad-snickeri.se)och några
smeder (www.lindbergskonsthantverk.se) i närheten av skolan som jag skulle
använda för att inspirera eleverna.
På den här hemsidan www.unosdjur.com
kan man låta sig inspireras av Unos alla täljda djur i dess naturliga miljö. Han
snidade massor av djur ur vrilar och knotor som fortfarande inspirerar
besökarna. När eleverna går i år 2 eller 3 brukade vi klasslärare göra ett
studiebesök där för att låta eleverna få uppleva den skaparglädje som finns i
alla hans föremål. Den traditionen skulle jag återuppta i slöjdens regi.
Vår skola brukar köpa in
föreläsningar av olika barn- och ungdomsförfattare för att inspirera eleverna
till att skriva. Tänk vad en konsthantverkare/slöjdare skulle kunna inspirera
eleverna under en dag i slöjdsalen. Tror inte ens att de är lika dyra som
författarna att engagera.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar